وبلاگ علمي آموزشي رسام وبلاگ علمي آموزشي رسام .

وبلاگ علمي آموزشي رسام

پرتابل كردن نرم افزارها به كمك winrar

امروزه نرم افزارهاي Portable يا به اصطلاح پرتابل (قابل حمل) به دليل مزيت‌هاي خاصي كه دارند از طرفداران زيادي برخوردارند. اين گونه نرم افزارها نسخه‌هاي بدون نياز به نصب برنامه‌هاي معمولي هستند كه داراي كاربردهاي گوناگوني مي‌باشند. در سيستم‌هايي كه محدود شده‌اند و امكان نصب برنامه وجود ندارد با استفاده از نسخه‌هاي پرتابل برنامه‌‌ها امكان اجراي آنها بدون نياز به نصب وجود دارد. همچنين نرم افزارهاي پرتابل را مي‌توان در فلش ديسك ذخيره كرد تا در هر زماني امكان اجراي مستقيم برنامه‌ها بدون نصب آنها فراهم باشد. براي دستيابي به نسخه‌هاي پرتابل برنامه‌ها راه‌هاي گوناگوني وجود دارد. مي‌توان آنها را مستقيماً از اينترنت دانلود كرد. يا اينكه با استفاده از نرم افزارهاي جانبي نظير Thinstall به قابل حمل سازي برنامه‌ها پرداخت. اما در اين ترفند قصد داريم به نحوه پرتابل كردن نرم افزارها با استفاده از نرم افزار معروف WinRAR بپردازيم. WinRAR را اكثر كاربران به عنوان يك نرم افزار فشرده ساز مي‌شناسند اما با استفاده از اين ترفند از آن مي‌توان براي پرتابل كردن نرم افزارها نيز استفاده كرد.

ابتدا پيش از هر كاري به اين نكته دقت داشته باشيد كه اين ترفند زماني كاربرد دارد كه نرم افزار مورد نظر پس از نصب شدن، فايل‌هاي خود را در پوشه‌اي غير از پوشه محل نصب كپي نكند. برخي نرم افزارها فايل‌هاي ocx و dll خود را در مسيرهايي نظير Windows/System32 كپي مي‌كنند كه اين موضوع باعث عدم كارايي اين ترفند خواهد شد.
همچنين اطمينان داشته باشيد كه نرم افزار WinRAR بر روي ويندوز نصب باشد.

براي پرتابل سازي نرم افزارها گام‌هاي زير را با دقت طي كنيد:
1- براي شروع كار به محل نصب برنامه (معمولاً در پوشه Program Files) مراجعه كنيد.
2- اكنون كليه فايل‌ها و فولدرهاي موجود در محل نصب برنامه را با راست كليك بر روي فضاي خالي و انتخاب Select All و يا استفاده از كليدهاي تركيبي Ctrl+A به حالت انتخاب دربياوريد.
3- سپس بر روي يكي از فايل‌ها راست كليك كرده و Add to archive را انتخاب كنيد.
4- در پنجره باز شده (ترفندستان) در همان تب General، تيك گزينه Create SFX Archive را بزنيد.
5- حال به تب Files برويد. اكنون با استفاده از ماوس بر روي مسير موجود در قسمت Files to add كليك كنيد و كل اين مسير را به حالت انتخاب دربياوريد (Ctrl+A) و سپس كليدهاي تركيبي Ctrl+C را جهت كپي كردن اين متن فشار دهيد.
6- اكنون به تب Advanced برويد و بر روي دكمه SFX Options كليك كنيد.
7- در پنجره جديد باز شده در همان تب General، تيك گزينه Create in the current folder را بزنيد. سپس در قسمت Run after extraction نام فايل اجرايي برنامه را به همراه پسوند آن (معمولاً exe) بدون كم و كاست وارد كنيد. به عنوان مثال اگر نام فايل اجرايي برنامه YahooMessenger.exe است، اين نام را عيناً در اين قسمت وارد كنيد.
8- در گام بعد در همان پنجره به تب Advanced برويد و در كادر Delete و قسمت Files to delete in the destination folder كليدهاي تركيبي Ctrl+V را فشار دهيد. خواهيد ديد كه مسيري كه در گام پنجم Copy كرديد در اين قسمت Paste خواهد شد. (ترفندستان)
9- اكنون به تب Modes برويد و تيك دو گزينه Unpack to temporary folder و Hide all را بزنيد.
10- حال به تب Update برويد و تيك گزينه Overwrite all files را بزنيد.
11- اكنون به تب Text And Icon برويد و بر روي دكمه Browse در قسمت Load SFX icon from the file كليك كنيد. شما بايستي يك آيكن مناسب با پسوند ico. براي فايلي كه قصد داريد بسازيد انتخاب كنيد. براي استخراج آيكن فايل exe مي‌توانيد از اين ترفند استفاده كنيد.
12- در آخر تمام پنجره‌هاي باز را OK كنيد. خواهيد ديد كه در همان فولدر محل نصب برنامه يك فايل جديد ايجاد شده است كه اين فايل همان فايل پرتابل اجرايي نرم افزار شماست. اين فايل را مي‌توانيد در هر جا كپي كنيد و با دوبار كليك بر روي آن نرم افزار مورد نظر را اجرا كنيد.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۶:۱۲ توسط:Saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :