وبلاگ علمي آموزشي رسام وبلاگ علمي آموزشي رسام .

وبلاگ علمي آموزشي رسام

فايده هاي بي نظير نوشيدن آب براي سلامتي

آيا شما هم به اين فكر افتاده ايد كه بدن تان به چه مقدار آب نيازمند است ؟

آب اصلي ترين ماده براي سلامت بدن است . بدن انسان در طول شبانه روز نياز به مقدار مناسبي آب دارد . كل سيستم هاي بدن براي داشتن فعاليت و سلامتي به آب نياز دارند . مقدار آب مصرفي در هر فرد متفاوت است .

هر روز چه قدر آب بنوشيم؟

يك متخصص تغذيه گفت: به طور متوسط بيش از نيمي از وزن بدن و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب تشكيل شده است. در سنين پايين‌تر درصد بيشتري از وزن بدن ازآب است و اين ميزان در سال‌هاي سالمندي كمتر خواهد شد.

 هيچ سلول زنده‌اي بدون آب وجود ندارد و هيچ فرآيند حياتي در بدن بدون وجود آب انجام نمي‌شود. اگر آب به هر دليلي به اندازه كافي وارد بدن نشود يا به اندازه زيادي از بدن خارج شود، بدن دچار كم‌آبي خواهد شد.

 يكي از مهم‌ترين راه‌هاي خروج آب از بدن، ادرار و مدفوع است. البته از راه تعريق، بازدم به وسيله شش‌ها و استفراغ نيز آب بدن دفع مي‌شود.

 خشكي، چسبناك شدن دهان و لب‌ها، فرورفتگي چشم‌ها، كاهش رطوبت بدن و همچنين كاهش اشك چشم و حجم ادرار، بي‌حال شدن فرد، افت فشار خون و تپش قلب از نشانه‌هاي كم‌آبي بدن هستند. در صورت ادامه پيدا كردن اين علائم، كم‌آبي مي‌تواند به شوك و حتي مرگ فرد منجر شود.

 تحمل بدن در برابر كم‌آبي زياد نيست؛ اگر كسي غذا نخورد تا چندين ماه هم مي‌تواند زنده بماند ولي در صورت مصرف نكردن آب، ممكن است بدن بيش از ۲ يا ۳ روز دوام نياورد.

 چگونه مي‌توانيم از وجود مقدار آب كافي در بدن اطمينان داشته باشيم؟

يكي از مهم‌ترين موارد اطمينان از ميزان كافي آب در بدن افراد سالم، حجم ادرار افراد است كه از طريق ميزان آن مي‌توان مطمئن شد آيا به اندازه كافي، آب و مايعات مصرف شده است يا نه؟ براي افراد بزرگسال با وزن متوسط، اگر حجم ادرار ۲ ليتر يا بيشتر باشد، به اين معنا است كه فرد به اندازه كافي، آب مصرف كرده است.

 منبع تامين آب بدن تنها مصرف آب آشاميدني نيست و با استفاده از برخي مواد غذايي، سبزيجات و ميوه‌ها مانند هندوانه كه تقريبا ۹۵ درصد آن را آب تشكيل مي‌دهد، مي‌توان آب مورد نياز بدن را تامين كرد.

 هنگام دفع آب بدن، به جز آب تركيبات ديگري به ويژه الكتروليت‌ها و املاح معدني نيز از بدن دفع مي‌شوند، بنابراين دليل عوارض عمومي كم‌آبي بدن مانند تپش قلب صرفا كم‌آبي نيست و اختلال الكتروليت‌ها نيز در آن موثر است.

 ميزان مصرف آب كافي براي مناطق و اقليم‌هاي مختلف، متفاوت است و نمي‌توان آن را بري همه به طور يكسان تجويز كرد. ميزان آب كافي براي بدن به عواملي مانند وضعيت سلامت فرد، شغل و شرايط آب و هوايي منطقه زندگي وي بستگي دارد. براي افرادي كه در مناطق گرم مانند خوزستان زندگي مي‌كنند، در بيشتر ماه‌هاي سال حتي در صورت عدم انجام كارهاي بدني شديد، ممكن است مصرف ۸ تا ۱۰ ليوان آب كه به همه توصيه مي‌شود، كافي نباشد.

 بخش زيادي از انواع نوشيدني‌هاي مصرفي، آب است ولي بسياري از اين نوشيدني‌ها حاوي مواد مضر نيز هستند؛ بخش زيادي از انواع آب‌ميوه‌ها و نوشابه‌هاي صنعتي را آب تشكيل مي‌دهد ولي به جز آن، حاوي مقداري تركيبات ديگر مانند شكر نيز هستند.

 بخش زيادي از آب مورد نياز بدن را بايد از طريق مصرف آب آشاميدني سالم تامين كرد ولي مي‌توان از نوشيدني‌هاي مفيد ديگر مانند دوغ نيز استفاده نمود. توصيه مي‌شود از مصرف انواع نوشابه‌ها و ماءالشعيرها به ويژه در افراد ديابتي پرهيز شود زيرا تاثير مضري بر ميزان قند خون آنها خواهد داشت.

 افرادي كه ورزش مي‌كنند بايد همراه خود آب داشته باشند و قبل، حين و بعد از ورزش آب بخورند تا آب از دست رفته بدن خود را جبران كنند. ورزشكاراني كه به طور آماتور ورزش مي‌كنند، به هيچ عنوان نبايد منتظر احساس تشنگي شوند و هنگام ورزش كردن بايد در فواصل ۱۰ تا ۱۵ دقيقه‌اي، ۱۰۰ تا ۲۰۰ سي‌سي آب بنوشند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۶:۰۸ توسط:Saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :