وبلاگ علمي آموزشي رسام وبلاگ علمي آموزشي رسام .

وبلاگ علمي آموزشي رسام

فوايد شگفت انگيز خرما براي بدن

خواص خرما

خرما، غني از چربي، كلسيم، سولفور، آهن، پتاسيم، فسفر، منگنز، مس، منيزيم و ساير مواد معدني و ويتامين هاست كه همه اين ها براي سلامتي بدن بسيار مفيدند.

برخي از متخصصان بر اين باورند كه خوردن يك عدد خرما در روز براي داشتن رژيم غذايي متعادل و سالم ضروري است. مزاياي بسيار زياد خرما باعث شده است اين ميوه يكي از بهترين مواد تشكيل دهنده براي توسعه عضلات باشد. با هلوكوك همراه باشيد.

ارزش تغذيه اي خرما:

خرما منبع خوبي از ويتامين ها و مواد معدني مختلف است. اين ميوه منبع غني از انرژي و فيبر است. مواد معدني ضروري همچون كلسيم، آهن، فسفر، سديم، پتاسيم، منيزيم، روي در آن يافت مي شود. اين ماده در برگيرنده ويتامين هايي همچون تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، فولات، ويتامين A و K است.

14 خاصيت خرما

اگرچه خرما ارزش تغذيه اي بسيار زيادي دارد اما به هنگام انتخاب بايد دقت شود زيرا سطح آن ها بسيار چسبنده است و مي تواند ناخالصي هاي زيادي را به خود جذب كند. به همين خاطر بايد خرمايي را مصرف كنيد كه به درستي بسته بندي شده است.

اطمينان حاصل نماييد كه خرما را به خوبي مي شوييد. اينكار باعث حذف ناخالصي هاي موجود در آن مي شود. خرما را در رژيم غذايي خود بگنجانيد تا بتوانيد از مزاياي آن بهره مند شويد. در ادامه 14 خاصيت خرما براي سلامتي را بررسي ميكنيم:

  1. خرما براي تسكين يبوست:

خرما اغلب به عنوان يك ماده غذايي ملين در نظر گرفته مي شود. به همين خاطر افرادي كه از يبوست رنج مي برند مي توانند از اين ماده و مزاياي آن به خوبي استفاده كنند.

براي دستيابي به اثر مليني خرما، بايد آن را يك شب در آب خيس كنيد و سپس آن را صبح هنگام ميل نماييد. اين ماده سطح بالايي از فيبر محلول را در خود دارد كه براي اجابت مزاج بسيار مفيد است و مي تواند نشانه هاي يبوست را تسكين ببخشد.

  1. تقويت استخوان ها با مصرف خرما:

مقادير قابل توجهي از مواد معدني كه در خرما يافت مي شود آن را به يك ماده غذايي عالي براي تقويت استخوان ها و مبارزه با بيماري هاي دردناك و ناتوان كننده همچون پوكي استخوان تبديل كرده است. خرما شامل سلنيم، منگنز، مس و منيزيم است و همه اين مواد معدني در توسعه استخوان هاي قدرتمند و تقويت آن مفيد هستند. پس خرما بخوريد و استخوان هاي خود را تقويت كنيد.

  1. درمان اختلالات روده:

نيكوتين موجود در خرما مي تواند براي درمان انواع مختلفي از اختلالات روده مفيد باشد. مصرف مداوم آن مي تواند به پيشگيري از رشد پاتوژن ها كمك كند و رشد باكتري هاي مفيد در روده را بيشتر نمايد. خرما در برگيرنده فيبر محلول و نامحلول است و مي تواند براي سيستم گوارش نيز مفيد باشد.

  1. خرما براي درمان كم خوني:

همانطور كه قبلا نيز بيان كرديم، خرما در برگيرنده سطح بالايي از مواد معدني است كه مي تواند براي شرايط مختلفي مفيد باشد. سطح بالاي آهن در آن باعث شده است يك مكمل غذايي عالي براي افرادي باشد كه از كم خوني رنج مي برند. سطح بالاي آهن در خرما مي تواند كم خوني را بهبود ببخشد، سطح انرژي بدن را بيشتر كند و خستگي را كمتر نمايد.

  1. درمان آلرژي با خرما:

يكي از جذاب ترين ويژگي هاي خرما، حضور سولفور ارگانيك در آن است. اين عنصر زياد در مواد غذايي يافت نمي شود اما مزاياي زيادي براي بدن دارد. به عنوان مثال مي تواند واكنش هاي آلرژيك و آلرژي هاي فصلي را كاهش دهد. بر اساس مطالعه انجام شده در سال 2002، تركيب سولفور ارگانيك مي تواند تاثير مثبت بر روي افرادي داشته باشد كه از آلرژي فصلي رنج مي برند.

افرادي كه چنين شرايطي را تجربه مي كنند مي توانند از خرما به خوبي بهره مند شوند.

  1. خاصيت خرما براي افزايش وزن:

خرما بايد در رژيم غذايي سالم براي افزايش وزن قرار گيرد. اين ماده در برگيرنده شكر، پروتئين و ساير ويتامين هاي ضروري است. اگر خرما با خمير خيار مصرف شود مي تواند وزن را در حالت متعادل نگه دارد. يك كيلوگرم از خرما در برگيرنده 3000 كالري است. البته نبايد چنين حجم از خرمايي را در يك روز بخوريد. اگر لاغر هستيد و مي خواهيد وزنتان را بيشتر كنيد يا اگر تلاش مي كنيد حجم عضلات را بهبود ببخشيد، خرما بخوريد.

  1. افزايش انرژي با خرما:

خرما در برگيرنده شكر طبيعي همچون گلوكز، فروكتوز و ساكاروز است. به همين خاطر مي تواند ميان وعده عالي براي افزايش انرژي باشد. بيشتر افراد خرما را به عنوان عصرانه ميل مي كنند. اغلب زماني كه در باشگاه، بيرون از منزل يا منزل ورزش مي كنيد احساس خستگي خواهيد داشت. خوردن چند عدد خرما مي تواند انرژي از دست رفته را برگرداند.

  1. حفظ سلامت سيستم عصبي:

ويتامين هاي موجود در خرما باعث شده است اين ماده براي تقويت سيستم عصبي و عملكرد آن بسيار عالي باشد. پتاسيم يكي از مواد تشكيل دهنده اصلي است كه مي تواند سيستم عصبي را سالم نگه دارد.

اين ماده قادر است هوشياري مغز را بهبود ببخشد و سرعت فعاليت هاي آن را بيشتر كند. به همين خاطر خرما يك ماده غذايي شگفت انگيز براي افرادي است كه سيستم عصبي شان خوب كار نمي كند.

  1. خواص خرما براي بهبود سلامت قلب:

خرما در حفظ سلامت قلب نيز مفيد است. زماني كه آن را به مدت يك شب در آب خيس مي كنيد و صبح ميل مي نماييد، مي توانيد از اثرات مثبت آن بر روي قلب نيز بهره مند شويد. همانطور كه قبلا نيز بيان كرديم اين ماده غني از پتاسيم است.

مطالعات انجام شده نشان مي دهد پتاسيم مي تواند خطر ابتلا به سكته و ساير بيماري هاي مرتبط با قلب را كاهش دهد.

همچنين خرما يك راه سالم و البته خوشمزه براي كاهش سطح كلسترول در بدن محسوب مي شود. كلسترول بالا باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي مي شود.

  1. درمان ضعف جنسي با خرما:

مطالعات انجام شده نشان مي دهد خرما در افزايش هوس جنسي نيز موثر است. چند عدد خرما را در شير تازه بز خيس كنيد سپس آن ها را با همان شير در مخلوط كن بريزيد و خوب مخلوط كنيد. سپس كمي هل و عسل به آن اضافه كنيد.

اين تركيب براي افزايش قدرت جنسي و كاهش نازايي ايجاد شده به خاطر اختلالات متعدد مفيد خواهد بود. در سال 2006، اثر خرما و روغن آن بر روي عملكرد جنسي افراد مورد مطالعه قرار گرفت. اين مطالعه نشان داد سطح بالاي estradiol و فلاونوئيد در آن مي تواند تعداد اسپرم ها را افزايش دهد.

  1. پيشگيري از كوري شبانه:

خرما مزاياي بسيار زيادي براي بدن دارد. اين ماده مي تواند براي مبارزه با شرايط مختلفي كه بر روي گوش، بيني و گلو اثر مي گذارند مورد استفاده قرار گيرد. زماني كه خرما به شكل خمير در مي آيد و بر روي اطراف چشم ماليده مي شود يا به طور معمولي ميل مي گردد، مي تواند تكرار كوري شبانه را كاهش دهد. اين راه حل در نواحي روستايي مورد استفاده قرار مي گيرد.

  1. تسكين مستي با خرما:

خرما به عنوان يك درمان خانگي براي تسكين مستي ناشي از مصرف زياد الكل مورد استفاده قرار مي گيرد. اين ماده مي تواند تسكين سريعي را فراهم كند و اثر الكل را از بين ببرد. خرما همچنين قادر است اثر باقي مانده از الكل را در صبح روز بعد نيز كمتر نمايد. براي اينكه نتيجه بهتري دريافت كنيد، آن را يك شب در آب خيس كنيد و صبح ميل نماييد.

  1. خرما براي درمان اسهال:

خرماي رسيده در برگيرنده پتاسيم است كه مي تواند يك ماده موثر در درمان اسهال باشد. هضم آن ها آسان است و مي تواند ماهيت غير قابل پيش بيني اسهال مزمن را تسكين ببخشد. فيبر محلولي كه در خرما وجود دارد مي تواند به تسكين اسهال كمك كند.

  1. پيشگيري از سرطان معده:

محققان بر اين باورند كه خرما مي تواند يك روش مفيد براي كاهش خطر ابتلا به سرطان معده باشد. اين ماده مي تواند به عنوان يك تونيك موثر براي همه گروه هاي سني مورد استفاده قرار گيرد و در برخي از موارد عملكرد بهتري نسبت به داروها داشته باشد.

 

منبع هلوكوك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۸:۲۱ توسط:Saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :