وبلاگ علمي آموزشي رسام وبلاگ علمي آموزشي رسام .

وبلاگ علمي آموزشي رسام

ويرايش عكس و فيلم با نرم افزار ويندوز


بي‌ترديد جلوه‌هاي ويژه بسيار قدرتمند فيلم‌هاي امروزي براي همه ما جذاب و مسحور كننده است. توليدكنندگان ميليون‌ها دلار سرمايه‌گذاري مي‌كنند تا در پوشش جلوه‌ها و انيميشن‌هاي كامپيوتري، فيلم‌ها را به خاطراتي فراموش نشدني و ماندگار در ذهن بينندگان تبديل كنند. بسياري از ما كه به صورت تفريحي و آماتور فيلم مي‌سازيم، قادر به صرف هزينه‌هاي ميليوني نيستيم. با اين حال دوست داريم توانايي خود را در توليد و ارائه محصولي مناسب و با كيفيت نشان دهيم. ويندوز XP اين نياز ما را با ابزار Windows Movie Maker برطرف كرده است. اين نرم‌افزار همراه ويندوز، يك ابزار توانمند و مناسب براي ايجاد، وارد كردن فيلم‌ها و عكس‌ها از دوربين، ويرايش و ذخيره‌ فيلم‌ها و عكس‌هاي خانگي به شمار مي‌رود. در اين ترفند قصد داريم تا به بررسي كامل از نرم افزار بپردازيم.
براي فراخواني Windows Movie Maker كافي است از منوي Start وارد All Programs و Accessories شده و Windows Movie Maker را انتخاب كنيد ؛

انتقال فايل‌هاي ويديويي و عكس‌
اولين چيزي كه قبل از آغاز عمليات ويرايش فيلم‌ها نياز داريد، انتفال فيلم‌ها به كامپيوترتان است.
مي‌خواهيم فيلم‌هايمان را با استفاده از عكس‌ها و ويديوهاي كوتاهي كه قبلاً تهيه كرده ايم، ايجاد كنيم.
به اين منظور از دوربين ديجيتالي 2/‌7 مگاپيكسلي Casio Exilim EX Z750 استفاده كرديم كه مي‌تواند ويديو و صدا را نيز ضبط كند. عكس هايمان را نيز با فرمت تصويري Joint Photographic Experts Group)‌ JPEG) به كامپيوتر انتقال داديم و صدا را نيز با فرمت Audio - Video Interleaved) AVI ) كه براي استفاده و كار در نرم‌افزار MovieMaker بسيار آسان و بي دردسر است، در كامپيوتر ذخيره نموديم.

قدم بعدي، وارد كردن فايل‌ها به MovieMaker است. در MovieMaker يك سند جديد باز كنيد و روي پيوند Import Video كه در قسمت Capture Video واقع در سمت چپ صفحه مانيتور شما قرار گرفته است، كليك كنيد. پس از كليك Import Video با استفاده از منوي پايين افتادني Look In واقع در بالاي كادر محاوره‌اي Import File به محل ذخيره فايل مورد نظر برويد. هنگامي كه فايل را يافتيد، با كليك آن را انتخاب كنيد. در پايين و سمت چپ كادر محاوره‌اي، بخش ‌Import Options حاوي گزينه Create Clips For Video Files همراه با يك مربع تيك خورده، وجود دارد.

با انتخاب اين گزينه هنگام وارد كردن فايل ويديو، MovieMaker آن را براي اضافه كردن افكت‌ها و جلوه‌هاي تصويري به چند بخش كوچك‌تر تكه تكه خواهد كرد. اگر مي‌خواهيد خودتان ويديو را برش دهيد، هنگام وارد كردن آن، گزينهCreate Clips For Video Files را از حالت انتخاب خارج كنيد.

ويرايش فيلم
ممكن است به توانايي‌ها و امكانات يك برنامه ويرايشگر رايگان كه همراه با سيستم‌عاملي همچون ويندوز ارائه شده باشد، خوش بين و مطمئن نباشيد، ولي MovieMaker يك ابزار ويرايشگر قوي، قابل اطمينان و با قابليت استفاده و كاربرد بسيار آسان است.

پس از اين‌كه فيلمتان را به MovieMaker وارد كرديد، آن را در مدياپلير موجود در سمت راستِ صفحه‌‌نمايش تماشا كنيد. هنگام نمايش فيلم در مدياپلير، نقاطي را كه مي‌خواهيد فيلم از آن جا برش بخورد و دو تكه شود، انتخاب كنيد. با كليك دكمه Split Clip فيلم از آن نقطه برش مي‌خورد و تكه بريده شده در قالب يك كليپ جديد ايجاد مي‌شود. اين كليد در قسمت پايين و سمت راست مدياپلير قرار دارد.

وقتي فيلم را در قالب كليپ‌هاي جداگانه تفكيك كرديد، گام بعدي، اضافه كردن افكت و جلوه‌هاي تصويري است. توجه كنيد كه در پايين صفحه، رديفي از جعبه‌هاي خالي تعبيه شده است.‌اين قسمت Storyboard نام دارد.
با كليك كليپ‌هاي مجتمع در قسمت مياني بالاي صفحه و كشيدن آن‌ها به سمت جعبه‌هاي موجود در Storyboard ، تكه فيلم ها را به داخل جعبه‌هاي مورد نظر هدايت كنيد. وقتي كليپ‌ها را در جاهاي صحيح منظم كرديد، مي‌توانيد افزودن افكت‌هاي تصويري را آغاز كنيد.

دو الگوي اصلي براي ويرايش وجود دارد كه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد: Video Effects و Video Transitions.
Video Effects اصلاحاتي مانند افزايش يا كاهش روشنايي و نور، تغيير رنگ يك كليپ يا افزايش و كاهش سرعت نمايش فيلم را شامل مي‌شود. روي پيوند View Video Effects كليك كنيد تا ببينيد MovieMaker در اين بخش چه نمونه‌ها و امكاناتي را ارائه داده است.

اگر خواستيد يك تكه كليپ ديگر را به قسمتي از فيلمتان بچسبانيد، كافي است با كليك و كشيدن كليپ جديد به محل مناسب، آن را در جاي مورد نظر قرار دهيد.

به طور مشابه، مي‌توانيد جلوه‌هاي بصري Video Transitions را در ميان دو كليپ از فيلم قرار دهيد. اين‌ها تكنيك‌ها و جلوه‌هاي بصري جالبي براي پايان يك صحنه و آغاز صحنه بعدي هستند كه توجه بينندگان را به خوبي جلب مي‌كنند.

كار‌ ‌با Video Transitions شبيه Video Effects است. تنها به جاي كشيدن يك Video Transition روي يك كليپ، بايد آن را روي مربع‌هاي كوچك ميان دو كليپ در Storyboard بكشيد و قرار دهيد. با كليك روي Effectها و Transitionها تمام آن ها را دوباره اجرا و بازبيني كنيد و سپس روي دكمه Play در مدياپلير كليك كنيد.

افزودن موسيقي متن به فيلم

يك موسيقي متن مناسب مي‌تواند به جذابيت هر فيلم بزرگ يا حتي فيلم‌هاي بسيار كوچكي كه از چينش تعدادي تصوير در كنار هم درست شده‌اند (Slideshow) كمك كند. MovieMaker به آساني امكان وارد كردن يك فايل صوتي كامل و مناسب براي فيلمتان را مهيا كرده است.

وارد كردن فايل صوتي (Import) به طور كلي شبيه وارد كردن فايل‌هاي ويديويي است. كار را با كليك روي پيوندImport Audio or Music در قسمت Capture Video از ستون Movie Tasks آغاز كنيد. سپس از منوي پايين افتادنيِ Look In براي انتخاب موسيقي مورد نظر استفاده كنيد.

پس از يافتن موسيقي آن را انتخاب نماييد و به MovieMaker وارد كنيد. اين فايل موسيقي به انتهاي فهرست مجموعه فايل هاي پروژه اضافه خواهد شد.

روي دكمه Show Timeline كليك كنيد. مي‌توانيد از اين نما براي ديدن زمان كلي اجراي پروژه و كنترل هماهنگي صدا و تصوير استفاده كنيد.

اگر مي‌خواهيد فايل موسيقي‌اي كه به MovieMaker وارد كرده‌ايد را به فيلم اضافه كنيد، كافي است روي فايل موسيقي از ميان فايل‌هاي پروژه كليك كنيد و آن را به قسمت مربوط به صدا در نوار Timeline بكشيد. مي‌توانيد اندازه زماني فايل صوتي را نيز با كليك در قسمت Timeline و كشيدن يك لبه موسيقي براي تناسب و هماهنگي با فيلم تنظيم كنيد.

ذخيره فيلم
مي‌خواهيد مانند هر فايل ديگري فيلمتان را ذخيره كنيد. براي انجام دادن اين كار، در ستون Movie Tasks واقع در سمت چپ صفحه بخش Finish Movie را بيابيد.

MovieMaker چند گزينه مختلف براي ذخيره در اختيار شما قرار مي‌دهد، مانند ذخيره فيلم در كامپيوتر يا روي CD، امكان فرستادن فيلم به يك دوربين ويديويي ديجيتال، انتشار در وب يا ارسال به ايميل در قالب يك فايل ضميمه.
با كليك روي پيوند Save to My Computer، گزينه ذخيره روي كامپيوتر را انتخاب كنيد.

ويزارد Save Movie باز خواهد شد. در اولين جعبه متني، نامي را براي فيلم وارد كنيد. در قسمت دوم محل ذخيره فيلم را انتخاب كنيد. پس از انتخاب نام و محل ذخيره‌سازي با كليك روي Next به قسمت انتخاب كيفيت مورد نياز براي ذخيره فيلم مي‌رويد. با انتخاب مقدار پيش‌فرض Windows MovieMake فيلم را با بهترين كيفيت ممكن ذخيره مي‌كند.

اگر نگران كمبود فضاي روي ديسك سخت براي ذخيره با بهترين كيفيت هستيد، مي‌توانيد از گزينه‌هاي ذخيره‌سازي ديگر استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد فيلم را براي پخش روي موبايل ذخيره كنيد.

بعد از انتخاب متد ذخيره‌سازي، روي Next كليك كنيد. MovieMaker فيلم را به فرمت WMV تبديل و در مكان مشخص شده ذخيره مي‌كند.

حتي پس از پايان كامل كار و ذخيره فيلم، اين احتمال وجود دارد كه فكر و ايده خوبي براي افزودن به فيلم به ذهنتان خطور كند. بنابراين حتماً قبل از بستن پروژه، حتماً يك نسخه از آن را با پسوند MSWMM در مكاني از كامپيوترتان ذخيره كنيد. اين كار كاملاً شبيه ذخيره پروژه‌هاي Word يا Excel است. با انتخاب گزينه Save Project از منوي File، مي‌توانيد نسخه MSWMM پروژه را ذخيره كنيد.

سپس نام و محلي براي ذخيره انتخاب كنيد و روي Save كليك نماييد. هر گاه خواستيد ويديو يا موسيقي جديدي به اين فيلم اضافه كنيد، كافي است فايل MSWMM را باز كنيد و ويديوها، موسيقي‌ها يا جلوه‌هاي تصويري جديد را اضافه كنيد.

نتيجه‌گيري
Windows MovieMaker يك راه مناسب براي انتقال فيلم‌هاي خانگي به كامپيوتر و افزودن جلوه‌هاي تصويري و ويرايش فيلم‌ها است. در اين نرم‌افزار فايل‌هاي صوتي و تصويري به آساني به محيط كاري نرم‌افزار وارد مي‌شوند و نرم‌افزار جلوه‌هاي بصري فراوان و متنوعي را براي افزودن به فيلم و جلب توجه بيشتر مخاطبان در اختيار كاربر قرار مي‌دهد.

اگر در جست‌وجوي يك برنامه ويرايشگر با كاربرد آسان براي زيباتر‌‌كردن ويديوهاي خانگي خود هستيد، رويWindows MovieMaker به عنوان يك گزينه خوب حساب كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۶:۱۱ توسط:Saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :