وبلاگ علمي آموزشي رسام وبلاگ علمي آموزشي رسام .

وبلاگ علمي آموزشي رسام

202003-تاثير ورزش در زندگي انسان

تاثير ورزش در زندگي انسان

اگر بخواهيم اهميت ورزش را در سلامتي انسان بدانيم خواهيم ديد كه اثرات مفيد فعاليت هاي ورزشي را در پيشگيري  درمان و كنترل بسياري از نارساييهاي قلبي و عروقي و تنفسي نشان مي دهد امروزه كه زندگي بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است.

در اينجا بد نيست اشاره اي داشته باشيم به آمار مبتلايان به بيماري هاي قلبي و سكته هاي قلبي كه همه ساله تعداد زيادي راقرباني مي كند طبق آخرين تحقيقات انجام شده در ايران بالاترين ميزان مرگ و مير بيماري هاي قلبي است.

سلامتي و توانايي جسماني از نعمت هاي الهي است . انسان هميشه خواهان سلامتي و نشاط است خوشبختي هر انسان وابسطه يه نيروي بدن و روحش است.

اهداف ورزش :

1- هدف هاي بهداشتي و تندرستي :

  • ·         تأمين سلامتي و بهداشت بدن در برابر بيماري ها
  • ·         تأمين شرايط و تقويت بدن
  • ·         بازسازي بدن به منظور رفع نقايص جسمي و افزايش كارايي ان

2- هدف هاي پرورشي و اخلاقي :

  • ·                    پرورش روان و ايجاد زمينه براي استقلال شخصيت
  • ·                    رشد و پرورش رغبت هاي مثبت
  • ·                    خود داري از پذيرش افكار و عقايد مسموم و ارشاد و هدايت ديگران.

 3- هدف هاي رواني و اجتماعي :  

  • ·         تقويت روان و غلبه بر عادت هاي بد
  • ·         رفع عوارض مثل نگراني  ترس و كناره گيري
  • ·         ايجاد حس رقابت سالم.
  • ·         دست يابي به شادابي و نشاط

 

نقش ورزش و تربيت بدني در سلامت رواني :

 از آنجا كه جسم و روان ارتباط عميقي با يكديگر دارند و اختلال سلامت در هر يك از اينها  سلامت ديگري را به خطر مي اندازد . امروزه متاسفانه به نظر مي رسد نوع مردم به ويژه در شهر هاي بزرگ و صنعتي آنها را از نياز هاي طبيعي خود دور كرده است و در نتيجه زمينه را براي ابتلا به بيماري هاي رواني آماده مي كند شواهد زيادي نشان مي دهد كه اغلب مردم از نظر سلامت رواني و جسمي در حد مطلوب نيستند.

در صورت بي توجه اي به امر پيشگيري و درمان بيماري هاي رواني اين بيماري و بسياري ديگر از بيماري هاي مزمن و پايدار مي شوند و براي هميشه افراد را در زندگي اجتماعي دچار مشكل مي كند.متخصصان و سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده اند كه براي رفع اختلالات رواني در كنار دار و درماني بايد ورزش هم كرد. به اين گونه به نظر مي رسد شركت منظم افراد در فعاليت هاي بدني و ورزش ضمن پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي جسمي و روحي ، زمينه مناسبي را براي افزايش كيفيت زندگي انسان فراهم مي آورد.

ورزش عامل خودباوري  تقويت اراده و احساس موفقيت و شادابي است و تخليله هيجاني و دوري از گوشه گيري و افزايش عزت نفس را بدنبال دارد.

ورزش انسان را از حالت بي تفاوتي و افسردگي بيرون مي آورد و باعث نشاط و اميدواري وي مي گردد.

 

نقش ورزش در گذراندن اوقات فراغت:

 بيشتر جامعه شناسان عقيده دارند كه در سرايط زندگي ماشيني ورزش را مي توان به عنوان وسيله اي مطلوب براي تأمين تجديد قواي جسمي و روحي و نشاط و شادابي افراد در نظر گرفت .در پايان دوره نوجواني بايد افراد را به تفريحات سالم و ورزش تشويق كرد.

خانواده هايي كه ورزش را در اوقات فراغت فرزنداشان قرار مي دهند باعث مي شود تا شخصيت آنها در مسير كمال هدايت شود.

 

نقش ورزش در پيشگيري از بيماريهاي جسمي و روحي:

 ما هميشه آرزو داريم تندرست بمانيم و عمري طولاني داشته باشيم .متاسفانه اين ارزو گاهي بدليل عدم رعايت بهداشت بر آورده نمي شود. دلايلي وجود دارد كه مي توان باور كرد كه اگر از جسم و روان خود به خوبي مراقبت كنيم . مي توان عمري طولاني داشت . زيست شناسان معتقدند كه انسان و ساير حيوانات بايد مدتي در حدود 5 برابر سال هايي كه رشد جسماني آنها طول مي كشد عمر كنند.

 

بيشتر ناتواني هاي جسمي و فشارهاي روحي باعث پيري زودرس و احيانا مرگ مي شود رمز زندگي سالم و عمر طولاني را بايد در عادات و رفتارهايي مثل ورزش  رژيم غذايي مناسب و كاهش استرس جستجو كرد.

سلامت و شادابي افراد وابسته به حركت و جنب و جوش است. بعد از فعاليت بدني در مغز ماده ايي به نام مرفين ترشح مي شود كه باعث نشاط و شادابي خواهد شد.و اين نشاط و شادابي باعث سلامت روح و جسم مي شود.

پيشگيري هميشه مقدم بر درمان است كم تحركي ما در همه حال باعث بيماري و كسالت مي شود وزش باعث جلوگيري از پوكي استخوان مي شود كسانيكه در سنين كودكي و نوجواني ورزش نمي كنند در ميانسالي به اين عارضه مبتلا مي شوند.

ورزش باعث افزايش توان عضلات مي شود.در ستون فقرات ضعف عضلات شكم باعث فشردگي مهره ها بر روي ديسك ها خواهد شد. ورزش باعث افزايش جريان خون در اندام ها مي شود ودر نتيجه از سكته هاي قلبي جلوگيري مي كند. شركت در فعاليت هاي ورزشي احساس مسئوليت شجاعت را به فرد مي دهد.

 

نقش ورزش در طول عمر :

همه ما آرزو داريمكه همواره تندرست بمانيم و عمري طولاني داشته باشيم و يكي از دانشمندان در قرن نوزدهم به نام هربرت اسپنسر گفته است . رمز اصلي طولاني شدن زندگي اين است كه كاري نكنيم كهاز طول عمرمان كم شود. اين سخن به اين معني است كه در زندگي امروزه عادات خوب و پسنديده و سالم را در خود پرورش دهيم و ا رفتار هاي غير اخلاقي بپرهيزيم پس اگر در زندگي خود ورزش و بهداشت را بگنجانيم و داراي ايمان و تقوا باشيم طول عمرمان زياد مي شود

 

 

نقش ورزش و تأثير آن در سلامت بدن:

ورزش خون بيشتري را به مغز مي رساند وقتيكه اكسيژن خون بيشتر شود رفتار و اخلاق افراد نيز بهتر مي شود. ورزش سطح نمك را در مغز پايين مي آورد و باعث بهتر شدن كيفيت خواب مي گردد.ورزش باعث ترشح ماده اي به نام مرفين مي شود كه باعث نشاط و شادابي افراد خواهد شد. در ضمن ورزش توان بدني و تقويت عضلات را به همراه دارد ورزش باعث تناسب قد و وزن و كاهش چربي هاي مضر در بدن مي شود.

از طرف ديگر با ورزش كردن بدن مقاومت تر مي شود و از ورود ميكروب به ان جلوگيري مي شود و مواد زائد و مسموم حاصل از غذا ها از بدن دفع مي گردد.

فرويد در تحقيقات خود تأكيد مي كند كه افراد در انواع ورزش ها با ابراز احساسات ناخود آگاه تلاش خود را براي تسلط بر موقعيت هاي ناخوشايند انجام مي دهند ورزش انسان را قادر مي سازد تا بر شرايط نامساعد تسلط يابد.

ورزش باعث مي شود تا تمايلات فردي تحت تأثير خواسته هاي گروهي قرار گيرد و افراد كم مهارت و ضعف حمايت شوند . و روابط خوب انساني رشد مي يابد و روحيه انصاف و عدالت و ادب و احترام به قوانين در افراد شكل مي گيرد.

تمرينات سبك و كم فشار ورزشي باعث تقويت سيستم دفاعي بدن مي شود اين سيستم بدن را در مقابل بيماري هاي عفوني محافظت مي كند تحقيقات نشان مي دهد كه ورزش مقاومت بدن را در مقابل بيماري هاي بدخيمي مثل سرطان را بالا مي برد.

نتيجه گيري :

بدون شك جسم و روان از هم جدا نيستند كه بخوانيم تك تك مورد بررسي قرار دهيم بلكه به هم وابسته اند و اگر براي هر قسمتهر قسمت مشكلي پيش آيد روي قسمت ديگر هم تأثير مي گذارد.

ورزش عاملي است كه مي تواند جلوي بسياري از بيماري هاي روحي و جسمي را بگيرد با تحرك و فعاليت بدني جسمي سالم و روحي شاد خواهيم داشت و مشكلات روزمره نيز كمتر مي تواند بر جسم و روان ما مستولي گردد.

ما معتقديم كه ورزش به عنوان پديده اي اجتماعي براي دوام جامعه لازم است چراكه با تغذيه بهداشت جسمي و روحي شادابي خانواده ها و اجتماع را در پيش خواهيم داشت.

اميد است كه ورزش در جامعه  ما به صورت يك عادت دائمي مثل غذا خوردن در آيد كه با آن جلوي بسياري از امراض گرفته شود  و از آنجا كه عقل سالم در بدن سالم است جامعه اي سالم را نيز داشته باشيم و جلوي بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي و اخلاقي را بگيريم

به اميد اينكه روزي ورزشگاه ها جاي تمامي زندان هاي دنيا را بگيرد.

 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۶:۰۲ توسط:Saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :