وبلاگ علمي آموزشي رسام وبلاگ علمي آموزشي رسام .

وبلاگ علمي آموزشي رسام

202002-بررسي رابطه بين ورزش و سلامتي روان

بررسي رابطه بين ورزش و سلامتي روان

 

 خطر مي اندازند و همچنين عوامل متعددي نيز به بهبود و ارتقاي آن كمك مي كنند. يكي از جمله عواملي كه ارتباط تنگاتنگي با سلامت روان دارد ورزش كردن است. در ادامه با دكتر سلام همراه باشيد.

ورزش از جمله روش هاي مهم تكامل جسماني، رواني و اجتماعي محسوب مي شود زيرا شركت درفعاليت هاي ورزشي افراد را به هم نزديك مي كند راه ها و فرصت هاي بسياري را براي ماهر شدن در اجتماع فراهم مي آورد و به طور كلي يك فرآيند آموزشي در ابعاد مختلف فرهنگي و اجتماعي براي فرد ايجاد مي كند. زندگي امروزي ما ماشيني شده وهمين امر باعث تنبلي افراد شده است .ورزش يكي از اركان اصلي زندگي است كه در تمام دنيا به اين امر مهم توصيه شده و سعي شده در برنامه روزانه افراد حداقل 15 تا 20 دقيقه ورزش و حركات ورزشي گنجانده شود .چرا كه ورزش باعث شادابي و طراوت روح مي گردد.

مسلماً عدم سازش و اختلالات رفتاري در هر طبقه و صنفي و در هر گروه و جمعي بسيار مشهود است عوامل مختلفي را مي توان در به وجود آوردن يا پايه ريزي عدم سلامت روان ذكر نمود: فشارهاي اجتماعي، فقر مادي، اختلافات خانوادگي، تصادفات، بيماري ها، مرگ و ميرهاي پيش بيني نشده و بسياري از عوامل خانوادگي و اجتماعي همراه با عوامل وراثتي، افراد را دچار عدم تعادل روان مي سازد. بنابراين براي پيشگيري از بيماري رواني و حفظ سلامت روان يكي از توصيه ها پرداختن به ورزش مي باشد

حال به چند مورد از تأثيرات ورزش در سلامت روان اشاره مي كنيم:

1- پيشگيري از افسردگي و بالا بردن روحيه ‌ي عمومي فرد

در حين انجام فعاليت بدني، توليد يك ماده ‌ي شيميايي از بدن به نام “سروتونين” بيشتر مي ‌شود. كاهش سرتونين در بدن با افسردگي مرتبط مي ‌باشد و داروهاي ضد افسردگي نيز در جهت افزايش اين ماده در بدن عمل مي‌ كنند. بنابراين در ميان افرادي كه به ‌طور مرتب ورزش مي‌ كنند، به ندرت مي ‌توان شخص افسرده‌اي يافت.

2- تأثير در زندگي خانوادگي و اجتماعي و در شغل افراد

مسلماً يك شخص ورزشكار با تنبلي و كسالت بيگانه است و علاوه بر داشتن هيكلي متناسب و خوش فرم از روحيه‌ ي بالا و شادابي نيز برخوردار است و اين موفقيت، ارتباطات وي را در زندگي روزمره، چه در خانواده و چه در اجتماع يا محيط كار تضمين مي ‌كند.

3- پيشگيري از ابتلا به آلودگي ‌هاي اجتماعي

يك فرد سالم و ورزشكار قطعاً به ‌طور ناخودآگاه از سيگار دوري مي‌ كند، چون در مي‌ يابد با ورزش به اكسيژن بيشتري نياز دارد. از طرفي، در يك محيط ورزشي سالم، از اين گونه افراد و آلودگي‌ ها كمتر مي ‌توان اثري يافت و احتمال ابتلاي چنين افرادي به آلودگي‌ هاي اجتماعي بسيار پايين بوده و به دليل روحيه‌ ي ورزشي از بسياري ناهنجاري‌ هاي ديگر اجتماعي، كه با خلق و خوي جوانمردي و ورزشكاري همخواني ندارد، پرهيز مي‌ كنند.

4- تقويت عملكرد ذهن در يادگيري و هماهنگي

بسياري از ورزش‌هاي امروزي نظير پينگ ‌پنگ، اسكيت، اسكي، بسكتبال، شنا و… حرفه ‌اي هستند و نياز به ياد گيري و حتي مربيان مجرب دارند و كار فكري زيادي را نيز مي ‌طلبند. بنابراين ورزش‌هاي امروزي تنها يك فعاليت جسمي ساده نيستند، بلكه قابليت‌هاي پيچيده ‌ي مغز را در امور مختلف از جمله هماهنگي، چالاكي و سريع‌ بودن، درست عمل كردن و درست تصميم گرفتن را تقويت مي ‌كنند. به گونه‌ اي كه در يك شخص غير ورزشكار اين قابليت‌ هاي مغز، خاموش مي ‌ماند و به تدريج ذهن تنبل و سست مي ‌شود و اين گونه افراد، بيشتر تمايل دارند در يك گوشه بنشينند و در فكر فرو روند! به طور كلي مي ‌توان گفت ورزش در كليه ‌ي اجزاي جسم و ذهن بدن و در كليه‌ ي مراحل زندگي انسان تأثير غيرقابل انكار و به سزايي دارد.

نتيجه گيري

پسلازم است كه هر فردى براى به دست آوردن تواناييهاى فردى و اجتماعى خود به ورزش روى آورد. با اين حساب، مى‏توان به اين شعار هميشگى روى آورد كه: «ورزش، هدف نيست، بلكه وسيله ‏اى است براى رسيدن به هدف هاى عالي ‏تر و كسب مهارت هاى جسمى، روحى و توانايي هاى فردى و اجتماعى»



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۶:۰۲ توسط:Saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :