وبلاگ علمي آموزشي رسام وبلاگ علمي آموزشي رسام .

وبلاگ علمي آموزشي رسام

اصل مهم در تجارت موفق چيست؟

  زبان بدن شما تاثير مهمي در موفقيتتان دارد. خيلي مهم است كه بدانيد وقتي وارد يك كنفرانس، جلسه يا همايش مي‌شويد چطور رفتار كنيد تا بتوانيد بالاترين تاثير و كارايي را داشته باشيد و كساني كه مي‌خواهيد با آنها كار كنيد را به خود جذب كرده و وارد شبكه روابط اجتماعي‌تان كنيد.

 

موفقيت يك آشنايي از لحظه‌اي آغاز مي‌شود كه فردمقابل چشمش به شما مي‌افتد. يكي از اولين چيزهايي كه درمورد شما مي‌فهمند هاله دورتان است، يعني آن اتمسفر خاص كه شما را در بر گرفته است. شما آن را مي‌سازيد و شما مسئول اين هستيد كه اين هاله درموردتان چه مي‌گويد و چه كساني را به سمتتان جذب مي‌كند. از وقتي وارد مي‌شويد، هاله دورتان با شما وارد مي‌شود و قبل از اينكه دهانتان را باز كنيد شروع به صحبت مي‌كند. ازآنجا كه زبان بدن بيش از نيمي از پيام را در ارتباطات از نزديك مي‌رساند، اينكه چطور رفتار كنيد اهميت بسيار زيادي دارد.

 

۱) وضعيت نشستن و ايستادن

 

يكي از اولين نكات كليدي كه افراد به آن توجه مي‌كنند اين است كه چطور خودتان را ارائه مي‌دهيد. آيا با اعتمادبه‌نفس همانطور كه مادرتان يادتان داده مي‌ايستيد و راه مي‌رويد؟

 

– شكمتان را داخل بكشيد. – سينه‌تان را بيرون دهيد. – شانه‌ها را عقب بكشيد. – سرتان را بالا نگه داريد.

 

يا اينكه قوز مي‌كنيد، شانه‌هايتان افتاده و شكمان شل و ول بيرون است؟ آيا با طرز نشستن و ايستادنتان به ديگران مي‌گوييد كه از خودتان مطمئن نيستيد و آن كسي نيستيد كه به درد آنها بخورد؟ با اين روش حتي بدون اينكه خودتان متوجه شويد، ديگران را از خودتان دور مي‌كنيد.

 

با صاف ايستادن ديگران را مجبور مي‌كنيد به شما احترام بگذارند. موقع ايستادن پاهايتان را حدود بيست سانتي‌متر از هم باز و يكي را جلوتر از ديگري نگه داريد. اين نشان خواهد داد فردي بااصالت، محكم و متعادل هستيد، بهترين راه براي شروع هر آشنايي!

 

با وضع قرارگيري‌تان همچنين به ديگران مي‌گوييد دوست داريد ديگران به شما نزديك شوند يا نه. بعنوان مثال، اگر موقع صحبت كردن با كسي با هم يك مستطيل تشكيل داده‌ايد به ديگران نشان مي‌دهيد كه نمي‌خواهيد كسي وارد صحبتتان شود. اگر شك داريد برويد و كنار دو نفر كه در چنين حالتي مشغول حرف زدن با هم هستند بايستيد و ببينيد كه چطور مدت زيادي توجهي به شما نمي‌شود و تازه بعد از اينكه صحبت‌هاي خودشان را تمام كردند متوجه شما مي‌شوند. اما اگر دو نفر با پاهايي كه نوك آن به سمت بيرون است، مثل دو گوشه يك مثلث ناتمام،ايستده باشيد، يعني از ديگران دعوت مي‌كنيد كه وارد بحثتان شوند. 

 

۲) دست دادن

 

يكي ديگر از مولفه‌هاي مهمي كه بايد در هر ملاقات رعايت كنيد، دست دادن محكم است. همان چند لحظه كه دست مي‌دهيد مي‌تواند رابطه شما را قوي‌تر يا ضعيف‌تر كند. دست دادن مردها معمولاً قوي و محكم است و دليل آن هم قوي‌تر بودن مچ و گيرش دستشان است.

 

آشنا شدن با مدل‌هاي مختلف دست دادن كمك بسيار زيادي در فعاليت‌هاي شما براي ساختن روابطتان مي‌كند:

 

كنترل‌گر:فرد مقابل دستش را به سمتتان دراز مي‌كند و به محض اينكه دستتان به هم رسيد، او عمداً دستش را روي دستتان مي‌آورد. منظورش از اين كار اين است كه مي‌خواهد رييس باشد. اين را در ادامه گفتگو به خاطر داشته باشيد.

 

ساندويچ: اينكار را فقط با كسانيكه مي‌شناسيد انجام دهيد. وقتي دست طرف‌مقابل را به طور كامل در دو دستتان بگيريد به حريم شخصي او تجاوز كرده‌ايد. اينكار را فقط بايد زماني انجام دهيد كه طرف‌مقابل از شما براي اينكار دعوت كرده باشد. اين مدل دست دادن به دست دادن سياست‌مدارها هم معروف است، همين كافي است كه همه از آن دوري كنند!

 

ماهي مرده: تصور كنيد كه مي‌خواهيد يك ماهي مرده پولك‌دار را در دستانتان بماليد. تصوير دستتان آمد؟ دستانتان به دو دليل مرطوب مي‌شود: اضطراب داريد يا اينكه يك نوشيدني خنك را در دست راستتان گرفته‌ايد و قبل از اينكه دست بدهيد، آن را به دست چپتان داده باشيد. در هر دو صورت، براي فردمقابل بسيار ناخوشايند است. اگر دچار اضطراب هستيد، دست‌هايتان را با دستمال يا لباستان پاك كنيد.

 

انگشت لنگ: خانم‌ها بسيار بيشتر از آقايان  به جاي اينكه كل دست فرد مقابل را در دستانشان بگيرند، فقط از انگشت‌هايشان استفاده مي‌كنند. البته براي طرف‌مقابل كه مجبور مي‌شود انگشتانش را دراز كند ممكن است سخت شود، مخصوصاً اگر طرف‌مقابل مردي باشد كه گيرش دستش قوي باشد. مردها مي‌گويند در برخورد با چنين دست دادن‌هايي آنها هم سعي مي‌كنند شل‌تر دست بدهند. زن‌هاي حرفه‌اي  هم مي‌گويند دوست دارند همانطور با آنها رفتار شود. يك راه براي مقابله با اين سندرم اين است كه هميشه دستتان را به صورت افقي كامل دراز كنيد، حتي اگر گيرشي ضعيف داريد.

 

خصوصيات دست دادن خوب:

 

– سفت گرفتن دست فرد مقابل در دست‌هايتان – سه مرتبه تكان دادن آن – حفظ ارتباط چشمي – منعكس كردن هاله مثبت ۳) ارتباط چشمي

 

ارتباط چشمي را ايجاد كرده و حفظ كنيد. ايجاد ارتباط چشمي نه تنها اعتمادبه‌نفس شما را نشان مي‌دهد بلكه كمكتان مي‌كند بهتر بفهميد طرف‌مقابل واقعاً چه مي‌گويد.

 

«وقتي چشم‌ها يك چيز مي‌گويند و زبان يك چيز ديگر، فرد باهوش به اولي اعتماد مي‌كند.» — رالف والدو امرسون

 

وقتي موقع حرف زدن به چشم‌هاي كسي كه با او ملاقات داريد نگاه كنيد نشان مي‌دهد كه به او توجه داريد. گوش دادن مهمترين مهارت ارتباط انساني است و نقش بسيار مهمي در نشان دادن علاقه‌تان به ديگران بازي مي‌كند.

 

كي نگاه كنيد:به محض اينكه با كسي وارد گفتگو مي‌شويد، ارتباط چشمي را ايجاد كنيد. اما  اگر تصميم داريد توجه فرد مقابل را به خود جلب كنيد، شايد بد نباشد كه اينكار را از قبل‌تر شروع كنيد. در طول گفتگو اين ارتباط چشمي را حفظ كنيد. مطمئن شويد كه تا زمان خداحافظي ارتباط چشمي مستقيم را حفظ كنيد. اينكار باعث مي‌شود تاثيري قوي و مثبت از خود بر جاي بگذاريد.

 

به كجا نگاه كنيد:يك مثلث برعكس را روي صورتتان تصور كنيد كه ضلع بالاي آن درست بالاي چشمانتان است. دو ضلع ديگر پايين آمده و به جايي بين بيني و لب‌هايتان ختم مي‌شود. اين همان جايي است كه بايد در طول مكالمات كاري در صورت طرف‌مقابل به آن نگاه كنيد. وقتي كسي بالا و پايين صورتتان را نگاه مي‌كند، ارتباط چشمي از حالت كاري بيرون آمده و بيشتر حالت دوستانه پيدا مي‌كند.

 

چه مدت نگاه كنيد: توصيه ما ۸۰ تا ۹۰ درصد زمان‌هاست. كمتر از آن حس ناراحتي، كمبود اعتمادبه‌نفس يا بي‌حوصلگي را در شما نشان مي‌دهد. اگر براي مدت طولاني‌تري به طرف‌مقابل خيره شويد، ممكن است حمل بر سلطه‌گري، رك بودن بيش از حد يا زورگويي شود و به طرف‌مقابل احساس معذب بودن دهد. اشكالي ندارد كه هرازگاهي نگاهتان را برداشته و جايي ديگر را نگاه كنيد به شرط اينكه دوباره نگاهتان را به صورت فردمقابل برگردانيد. از نگاه كردن به پشت سر طرف‌مقابل انگار كه به دنبال فرد جذاب‌تري براي حرف زدن هستيد، خودداري كنيد.

 

۴) لبخند

 

لبخند يك حالت مهم در صورت است. نشاندهنده علاقه، هيجان، همدلي و نگراني است و محيطي مثبت ايجاد مي‌كند. اما ممكن است بيش از اندازه مورد استفاده قرار گيرد. مردها معمولاً وقتي از چيزي خوششان مي‌آيد لبخند مي‌زنند و زن‌ها براي اينكه كسي خوشش بيايد. حتماً مي‌دانيد كه كدام قوي‌تر است.

 

براي به دست آوردن و بالا بردن احترام اول بايد حضورتان در اتاق را مشخص كرده و بعد لبخند بزنيد. اين خيلي حرفه‌اي‌تر از اين است كه با خنده يا لبخند پهن وارد اتاق شويد.

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۶:۰۰ توسط:Saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :