وبلاگ علمي آموزشي رسام وبلاگ علمي آموزشي رسام .

وبلاگ علمي آموزشي رسام

بازاري كه از سكه نمي افتد

خبرها و گزارشهايي با تيتر «افزايش مجدد قيمت طلا»، «شكستن ركورد طلا در بازارهاي جهاني»، «نرخ طلا گران شد» و تيترهاي ديگري از اين دست، دو سه سالي است كه براي خوانندگان روزنامه‌ها و سايت‌هاي خبري در سراسر جهان يكنواخت شده و انتظار عمومي بر اين است كه در هر رسانه خبري، ستون ثابتي براي اعلام ميزان افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني بايد ايجاد شود. با اين حال تداوم روند صعودي قيمت اين فلزگرانبها در بازارهاي جهاني هرگز از هيجان پيگيري اخبار آن نكاسته و شايد بر تعداد علاقمندان كسب اطلاع از قيمت‌هاي جهاني طلا افزوده شده است.

چه آنان كه سرمايه قابل توجهي دارند و به دنبال تبديل سرمايه‌هاي ثابت خود به اندوخته‌هاي مطمئن و كم ريسك نظير «طلا» هستند و چه آنان كه آهي در بساط ندارند و در پي يافتن شدت شكاف درآمدي و سرمايه‌اي خود با سرمايه‌داران هستند؛ همه و همه اخبار گران شدن قيمت طلا در بازارهاي جهاني را دنبال مي‌كنند.

در واقع تاثيري كه افزايش قيمت طلا بر بالا رفتن نرخ ساير فلزات نظير نقره، پلاتين، مس، فولاد و... و در نتيجه افزايش قيمت اغلب كالاهاي مصرفي دارد موجب مي‌شود كه عموم مردم همواره خواهان پيگيري اخبار مرتبط با قيمت‌هاي جهاني طلا باشند.

بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد كه ظرف 38 سال گذشته قيمت جهاني طلا بيش از 870 دلار در هر اونس افزايش يافته است و اين روند صعودي همچنان ادامه دارد.

قيمت هر اونس (03/31 گرم) طلا در سال 1970 ميلادي در بازارهاي جهاني حدود 50 دلار بود، اما پنج سال بعد نخستين موج صعود قيمت‌ها به بازار طلا تحميل شد و نرخ اين فلز گرانبها تا 186 دلار افزايش يافت.

تحولات سياسي منطقه خاورميانه و شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران كه منجر به گران شدن قيمت نفت در بازارهاي جهاني و در نتيجه هراس سرمايه‌داران از كاهش ارزش دارايي‌هاي خود شد، طي سال 1980 ميلادي بازارهاي مالي دنيا را به شدت برآشفت و قيمت جهاني طلا را به ركوردي رساند كه تا 27 سال پس از آن هرگز به اين سطح نرسيد. در اين سال قيمت هر اونس طلا براي نخستين مرتبه در طول تاريخ معاملات اين فلز گرانبها به 873 دلار رسيد. اما تدبير بازارهاي مالي و كاهش شديد قيمت نفت در سالهاي آتي قيمت طلا را مجدداً تا مرز 300 دلار در هر اونس در سال 1985 كاهش داد.

در طول سالهاي 1985 تا 1995 روند تغييرات قيمت جهاني طلا تقريباً ثابت بود ولي شروع بحران مالي جنوب شرق آسيا در اواخر دهه 90 ميلادي مجدداً باعث كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني شد، بطوري كه قيمت هر اونس طلا در سال 1999 ميلادي به كمتر از 252 دلار كاهش يافت.

شروع قرن جديد فرصت مغتنمي براي بهبود ساختارهاي اقتصادي در كشورهاي صنعتي و در حال توسعه بود و همين مساله باعث افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني به لحاظ نياز سيستم‌هاي بانكي براي تقويت پشتوانه‌هاي پولي كشورها شد.

هر اونس طلا از 312 در سال 2000 ميلادي با شروع روند صعودي قيمت‌ها به حدود 500 دلار در سال 2005 رسيد.

اما موج شديد افزايش قيمت نفت، تشديد بحران‌هاي سياسي در نقاط مختلف جهان و به ويژه مراكز عمده نفت خيز و همچنين وخامت اوضاع اقتصاد آمريكا به لحاظ افزايش هزينه‌هاي سربار نظامي اين كشور از سال 2005 به بعد شتاب صعود قيمت طلا در بازارهاي جهاني را به اوج خود رساند.

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه طي دو سال و نيم اخير قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني حدود 430 دلار افزايش يافته است. به عبارت ديگر طي اين مدت ارزش جهاني طلا بالغ بر 90 درصد رشد كرده و اينك كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند ظرف دو سال آينده قيمت جهاني طلا از مرز 1100 دلار در هر اونس فراتر خواهد رفت.

قيمت جهاني طلا حدود يك ماه قبل در آستانه شروع سال جديد ميلادي ركورد 28 سال پيش خود را شكست و به بالاترين حدنصاب خود در طول تاريخ دست يافت و از آن روز تاكنون به تناوب، روند شكستن ركوردها يكي پس از ديگري ادامه دارد.

اينك هر اونس طلا در بازارهاي اروپايي و آسيايي بيشتر از 930 دلار داد و ستد مي‌شود و اشتهاي خريد و انباشت طلا در اغلب بازارها همچنان بالاست.

هر تنش سياسي و يا پارامتر اقتصادي منفي نظير كاهش نرخ بهره در نظام بانكي آمريكا (به عنوان بزرگترين اقتصاد جهان) مستقيماً بر قيمت طلا در بازارهاي جهاني تاثير مي‌گذارد و موجب افزايش مجدد آن مي‌شود.

اين روند طي ماههاي اخير به حدي رواج يافته كه به يك عادت در نظام اقتصاد بين‌الملل تبديل شده است.

مردم دنيا نيز اگرچه به اخبار افزايش قيمت طلا و شكستن پي در پي ركوردها عادت كرده‌اند ولي همچنان مشتاقانه رويدادهاي تاثيرگذار بر روند معاملات طلا را پيگيري مي‌كنند.

 نوشته : كامران نرجه   Kamran     Narjeh

اين مطلب در تاريخ ۱۱ بهمن ۱۳۸۶ در صفحه ۱۷ روزنامه اطلاعات چاپ شده است.




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۰۹:۱۱ توسط:Saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :